VIDEO | România, țara drumurilor cârpite (REPORTAJ)

Publicat: 06/10/2022, 19:00

Suntem încântați să conducem pe autostrăzile și drumurile din vest. E și normal, pentru că acolo infrastructura este bine pusă la punct de zeci de ani. Acasă, ne lăudăm că avem aproape 1.000 de kilometri de autostradă și plângem pe drumurile prăfuite și pline de gropi, unde viteza cu care circulăm este a… melcului.

„De fapt, pe fond analizând, îi nemulțumește faptul nu neapărat că nu avem autostrăzi, că avem autostrăzi. Am ajuns la aproape 1.000 km de autostrăzi, dar nu avem o integrare exactă sau eficientă a acestor autostrăzi. Drumurile din România au aceleași probleme ca drumurile din Germania, din Franța, din Spania, din Bulgaria, din Macedonia, chiar și din Republica Moldova și acolo găsești bune drumuri și mai puțin bune. Toate drumurile pe care se circulă suferă deteriorări. Este adevărat că în România lipsa unei rețele continue de autostrăzi face ca drumurile noastre naționale să fie mult mai folosite și automat mult mai deteriorate. În Germania spre exemplu, unde drumurile nu arată deloc bine, sunt unele chiar mai rău decât în România, nu se vede neapărat această problemă pentru că cel mai mult se circulă pe autobandă. Și atunci sunt considerate adiacente, auxiliare. Nu se pune foarte mult accent pe repararea drumurilor naționale pentru că au aceste valori. Dacă ne uităm și în România, pe zonele pe care sunt autostrăzi, lumea nu mai este foarte atentă la ce se întâmplă cu drumurile naționale.” a spus purtătorul de cuvânt al Ministerul Transporturilor, Alin Șerbănescu.

Problema drumurilor care se strică la scurt timp după ce au fost făcute nu este una nouă. De cele care nici măcar nu au fost reparate. De ani și ani de zile, românii își strică mașinile pe aceste drumuri și au ajuns să li se pară că este o normalitate.

„Drumurile României sunt din altă țară. Parcă trăim în sudul Africii, asfalt nu avem, avem decât gropi. Ce să zic? N-ai cu cine să vorbești. Mașinile nu le stricați? Păi ce să le stricăm că troncăne mașina asta de clămpăne toate alea de sub ea. Am sunat la Primărie să facă ceva, n-ai cu cine să vorbești.” a spus un șofer.

„Astea-s drumurile, aici se putea lucra. Se putea face ceva ca să dispară panta asta, vedeți cum riscăm să stricăm mașinile.” a precizat un alt șofer.

Și acest lucru nu este valabil doar în Capitală, ci în întreaga țară. Însă pentru a rezolva toate problemele ne raportăm la investiții, care în acest moment sunt destul de mici. Doar o parte din investițiile infrastructurii de transport este acoperită din fondurile europene care oricum sunt insuficiente.

„Dacă vorbim de calitatea drumului este o poveste, dacă vorbim de investiții noi, e un pic altă poveste, dar ambele situații sunt legate de incapacitatea statului de a-și face treaba. Iar partea de mentenanță de lângă incapacitatea statului are în plus o problemă majoră legată de finanțare, pentru că acum tot ce se investește pe infrastructura de transport majoră și am spus infrastructura de transport, nu infrastructura rutieră, deci e aceeași poveste pe toate modurile de transport. Investițiile acum, se fac cu bani europeni. Toate proiectele majore feroviare și rutiere.
Toate modurile de transport, în momentul ăsta, beneficiază de investiții pe fonduri europene. Investițiile bugetare sunt minuscule.” a precizat directorul executiv Pro Infrastructura, Ionuț Ciurea.

Pe de altă parte, drumurile care se strică frecvent au legătură directă cu slaba calitate a materialelor folosite sau felul în care sunt reparate.

„Trebuie să te gândești mai ales în orașe, în orașe acele făgașe, șleauri, se fac pentru că asfaltul nu este, nu neapărat de calitate. El respectă cerințele beneficiarului, cerințele pe care clientul, primăria le-a cerut de la antreprenor. Din start, autoritatea publică centrală sau locală trebuie să ceară o calitate suficient de ridicată astfel să reziste acel asfalt sau drum, că drumul nu este doar asfalt. Dacă ai fundația proastă, degeaba îi pui cel mai bun asfalt că se face varză.” a zis Ionuț Ciurea, directorul executiv Pro Infrastructura

„În momentul în care ne apucăm să reparăm, sunt două tabere. Preponderent, este cea care spune v-ați apucat și voi acum de construcții, în mijlocul verii. Vara trebuie să construim, nu putem să construim iarna. Adică betonul iarna nu se poate turna, asfaltul nu se poate așterne în condiții bune iarna, tot vara trebuie să lucrăm. De anul ăsta cel puțin, Ministrul Transporturilor, directorul CNAIR, și-au asumat ca să spunem așa, aceste animozități din partea societății. Trebuie să înțeleagă toți că facem aceste lucruri pentru a menține drumurile viabile. Chiar dacă sunt nemulțumiri, facem tot ce putem, în timp cât mai scurt, că ați văzut că lucrăm și noaptea și în weekend, pentru a menține rețeaua de drumuri viabilă. Pentru că dacă nu intervenim, aceste drumuri se vor deteriora atât de rău, încât nu se va mai putea circula pe ele. Și atunci și-au asumat politic că vor exista oameni care vor contesta sau vor critica aceste reparații, dar au văzut utilitatea pe termen lung. Practic pe termen scurt oamenii te înjură, dar pe termen lung drumul rămâne viabil și se poate circula pe el în condiții bune.” a precizat purtătorul de cuvânt al Ministerul Transporturilor, Alin Șerbănescu.

Cu toate acestea, lucrările trebuie să fie făcute constant. Și asta pentru că dacă nu se va interveni, drumurile nu se vor menține la nivelul care sunt acum, ci se vor degrada până vom ajunge la o rețea rutieră dezastruoasă.
În prezent, din rețeaua de drumuri, autostrăzile reprezintă doar 5%, adică mai puțin de 1.000 de km din drumurile naționale, în vreme ce drumurile neasfaltate sau pietruite însumează aproape 27.000 de kilometri.

Urmărește Gândul.ro pe Google News și Google Showcase
Dezvăluiri tulburătoare. Rana fatală a Prințesei Diana, "mică, în locul nepotrivit și foarte rară”, care...
Palatul Buckingham a început să planifice funeraliile Regelui Charles. Ce se va alege de Regina...
FOTO. Imagini incendiare în costum de baie cu una dintre cele mai frumoase femei din...
Avertismentul pensionarilor nemulțumiți de noile decizii: „Ne-au amăgit. Or să primească la vot ce merită”...
Roxana Dobre a tăcut cât a tăcut, dar nu a mai suportat și a spus...
Site-ul unde mii de oameni își caută un partener cu care să își pună capăt...
ŞOC! Fiica lui Năstase: 'Am fost preşul lui dintotdeauna, încă de când a vărsat vin...
Recunoști fetița din imagine? Acum are 39 ani și este adorată de sute de mii...
Poliţia Română a dublat numărul de locuri scoase la concurs. 13.000 de posturi sunt neocupate
Snopit în bătaie de un vecin, Cristian a murit! "Fiecare os din fața lui e...
Un infractor a reușit să se dea drept polițist timp de un an și jumătate....
Știrea momentului în România! Ion Iliescu la 94 de ani a...
Ce reprezintă litera B la o mașină cu transmisie automată. Explicația fiecărui mod
Fondatorul Telegram, Pavel Durov, a fost arestat în Franţa. La 39 de ani, „Mark Zuckerberg...
ASTRONOMII au obținut primele imagini cu STEAUA NORDULUI! Cum arată POLARIS?
Anunț pentru românii care au contract cu DIGI. Nu mai pot alege după 8 septembrie
Bicarbonatul de sodiu înlătură mirosurile neplăcute din șifonier
Ce au vrut să mânânce Ed Sheeran și Chris Hemsworth în România. Unde au ținut...
"Ultima misiune pentru Roberta". Ea este polițista de 21 de ani, ucisă de remorca unui...
Câți prieteni are Anamaria Prodan. Ce spune despre oamenii care au dezamăgit-o. “Cel care e...
Misterul scufundării superiahtului miliardarilor, investigat de anchetatori. Ce ipoteze se iau în calcul
BANCUL ZILEI. Bulă merge la o tipă acasă. Dormitorul era plin de jucării de pluș....
De ce pisicile zgârie mobila din casă?